Goedkope sierbestrating

Klantrelatiebeheer in de bouw: dit moet u weten

Geplaatst op

Op het eerste oog lijkt het wellicht niet de meest gebruikelijke match, de bouw en software voor klantrelatiebeheer. Toch kan ieder bouwbedrijf absoluut profiteren van de voordelen die het met zich meebrengt. Wij laten u zien wat de sector er aan heeft en op welke manieren het ondersteuning kan bieden. Maar eerst: wat is Customer Relationship Management precies?

Customer Relationship Management (CRM)

Customer Relationship Management, CRM of klantrelatiebeheer zijn de meest voorkomende benamingen van de software waar we in dit blog naar gaan kijken. CRM omvat de consistente wijze waarop een bedrijf zich focust op zijn klanten en doelgroep. Alle contactmomenten worden dankzij deze software in kaart gebracht en vastgelegd. Zo zien gebruikers wanneer, waar en hoe het bedrijf contact heeft gehad met een klant. Op deze manieren kunnen deze momenten nog beter ingericht worden, de CRM-software verschaft namelijk ook een duidelijker beeld van de behoeften van de doelgroep.

Zowel de omvang, als diversiteit van de huidige softwaremarkt is enorm. Het is hierdoor niet altijd even makkelijk om een geschikt systeem te vinden. Tegelijkertijd houdt dit wel in dat er voor zo goed als iedereen een passend systeem beschikbaar is. Doorgaans bestaan CRM-systemen uit een aantal vaste modules, waaraan iedere organisatie behoefte heeft. Bedrijven kunnen vervolgens zelf kiezen of ze nog extra functionaliteiten willen toevoegen.

Lees ook: “Hoe kiest u het beste CRM-systeem voor uw bedrijf?

Klantrelatiebeheer in de bouw

Doorgaans is het sterk aan te raden om op zoek te gaan naar een branchespecifiek softwaresysteem. Dat advies gaat dus ook op voor bouwbedrijven. Ontwikkelaars van branchespecifieke software zijn als geen ander bekend met de alledaagse uitdagingen en werkzaamheden van een bouwbedrijf, en hebben er dus voor gezorgd dat de software hier perfect bij kan ondersteunen.

Dankzij de CRM-software is men in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Alle klantgegevens en interacties zijn dus vastgelegd binnen één centrale omgeving, waardoor iedereen beschikt over dezelfde data. Men is hierdoor beter in staat om onderling te communiceren en informatie uit te wisselen. Ook degenen die misschien niet recentelijk met die specifieke klant hebben gesproken, moeten alsnog in staat zijn om diegene met een vraagstuk of probleem te helpen. Ze hebben alle recente informatie immers binnen handbereik.

De belangrijkste functionaliteiten

Laten we eens kijken naar de populairste functionaliteiten van CRM-software binnen de sector:

Aanvragenbeheer.

De bouw is een bijzonder competitieve sector. Vaak dienen klanten verzoeken in bij meerdere bedrijven tegelijk; om te zien wie hen het beste van dienst zou kunnen zijn. Een snelle afhandeling van aanvragen is dus cruciaal, anders kan een concurrent u zomaar te snel af zijn. Deze module zorgt ervoor dat alle nieuwe aanvragen overzichtelijk binnenkomen, zodat deze direct opgepakt kunnen worden.

Mobiele beschikbaarheid.

Verkopers zijn vaak onderweg, in deze branche al helemaal. Zo zijn ze vaak op de bouwplaats te vinden, om met de klant te kijken wat de huidige stand van zaken is. Een mobiel CRM stelt hen in staat om onderweg alsnog te kunnen ondersteunen met het beantwoorden van vragen, of het oppakken van nieuwe aanvragen.

Projectmanagement. Bouwbedrijven werken meestal op projectmatige basis. Zeker de grotere bedrijven zijn vaak op hetzelfde moment bezig met meerdere projecten. Een module waarmee alle lopende, maar ook toekomstige projecten in kaart worden gebracht is dus van cruciaal belang.

Benieuwd welke leverancier u zou kunnen voorzien van een branchespecifiek CRM-systeem? Klik dan hier.

Gerelateerde berichten

Over ons

Op onze site leer je meer over sierbestrating en inrichting van je tuin. Check onze teksten.

Contactgegevens

Via info @ goedkopesierbestrating.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden